03 Sie,2019

Czy one page layout to dobre rozwiązanie dla firmowych stron www?

Stojąc przed wyborem nowego szablonu strony internetowej, na pewno zastanawiasz się nad tym, który z nich zapewni Twojej witrynie najlepszą funkcjonalność. Musi to być przecież taka strona, która umożliwi wygodne korzystanie z niej zarówno użytkownikom komputerów stacjonarnych, jak i tym używającym smartfonów czy tabletów. Bez obaw, nie musisz tworzyć strony od podstaw, ponieważ na rynku jest mnóstwo gotowych szablonów, które można modyfikować i dostosowywać według własnych potrzeb. Zanim jednak zdecydujesz się na najładniejszy szablon, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakiej konwencji ma być zbudowana Twoja strona internetowa. Nowoczesny one page layout czy może klasyczna strona ze standardowym menu i górną nawigacją? Który rodzaj budowy witryny będzie się lepiej optymalizować, a więc i znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania? Który z nich zapewni Ci najlepszą promocję?

 

Co to jest one page layout?

Obecnie dużym trendem są minimalistyczne strony typu one page layout lub single page layout. To nic innego, jak szablony strony internetowej, których budowa intencjonalnie skupia uwagę odbiorcy na stronie głównej. Domena oparta na tym szablonie składa się z jednej strony witryny oraz ewentualnie dodatkowych dwóch, trzech podstron, które pełnią funkcję informacyjną chociaż i tak są dość ubogie treściowo. Taką dodatkową podstroną może być np. zakładka „kontakt”, ale nie jest to regułą. Główną ideą one page layout jest to, aby wszystkie informacje, których szuka użytkownik, mógł on znaleźć, poruszając się wyłącznie po pierwszej stronie domeny. Szablony te najczęściej zbudowane są wzdłuż, a nie wszerz, co umożliwia scrollowanie „w nieskończoność” i tym samym sprawia, że użytkownik więcej czasu spędza na stronie. Jeżeli witryna posiada na górze jakieś menu, to odsyła ono do konkretnej części strony głównej (czyli poniżej), a nie do podstrony, która otwierałaby się w nowej karcie. Szablony te nie są rozbudowywane o nowe podstrony (często nawet nie mają takiej funkcji) celowo, aby zachować minimalistyczny i nowoczesny wygląd.

Strony tego typu zawierają raczej lakoniczną treść, uzupełnioną wieloma grafikami i multimediami, które pomagają użytkownikowi zapoznać się z najważniejszymi hasłami zawartymi w wytłuszczonych nagłówkach i na infografikach. Zwróć uwagę, że współcześnie ludzie skanują teksty, a nie je czytają. Dlatego jeśli Twoja oferta da się streścić w najważniejszych podpunktach lub hasłach – jej prezentacja w formie one page layoutu jest jak najbardziej wskazana. Potencjalny klient skupi wówczas swoją uwagę na najważniejszych elementach Twojej oferty.

 

Klasyczna strona internetowa firmy

W opozycji do nowoczesnego szablony typu one page layout stoi klasyczna, najpowszechniejsza strona internetowa, której funkcjonalność bazuje na głównym menu z kilkoma zakładkami, odsyłającymi do innych podstron np. z produktami, kategorią tematyczną, informacją o danych kontaktowych itd. Każda podstrona otwierana jest w nowym linku. Ogromną przewagą klasycznie zbudowanej witryny jest to, że ma ona większe szanse na lepsze pozycjonowanie. Dzięki dużej ilości podstron, można całą stronę wyposażyć w dużo więcej fraz kluczowych niż w przypadku one page layout (w tym szablonie nie ma zbytnio miejsca na dużą ilość tekstu, a co dopiero na wplatanie do niego rozmaitych fraz kluczowych). Jeśli zależy Ci na zaawansowanej optymalizacji strony pod kątem pozycjonowania, potrzebne Ci będą frazy kluczowe z tzw. długim ogonem, czyli o większym stopniu szczegółowości. One dużo łatwiej „wtopią” się w zróżnicowane treści na klasycznej stronie, niż na jednolitym one page’u. Na klasycznej stronie duża ilość słów kluczowych – dzięki którym możliwe jest pozycjonowanie – wygląda po prostu naturalniej, nie rzuca się w oczy i nie razi odbiorcy.

Klasyczna strona będzie też znacznie lepszym rozwiązaniem niż one page layout w przypadku firm, które posiadają dużo asortymentu lub gdy ich oferta jest bardzo rozbudowana. Tym bardziej, jeśli planujesz stworzyć sklep online z wieloma funkcjami, to nie ma możliwości, aby dokonać tego tylko na jednej podstronie.

 

I jedne i drugi typ szablonu ma swoje korzyści i wady. Wszystko zależy od tego, jakiej funkcjonalności potrzebujesz od swojej strony internetowej. To kluczowa kwestia, aby uzmysłowić sobie, czego oczekujemy po budowie strony, ponieważ wybór typu szablonu będzie rzutować na późniejszą możliwość promocji serwisu.

 

Jaki typ szablonu wybrać – one page layout czy klasyczną stronę internetową?

Jeśli właśnie zorientowałeś się, że Twoja strona nie posiada zbyt wielu zoptymalizowanych podstron i bardziej przypomina one page layout, niż klasyczną witrynę z poszerzonym menu, nie musisz się martwić na zapas. Zawsze można coś zmienić. Zawsze też można skonsultować się ze specjalistą SEO, który pomoże Ci w wyborze najlepszego szablonu dla Twojej firmowej witryny i zaproponuje najlepsze rozwiązania w kwestii pozycjonowania.

Niestety – z całą pewnością można to stwierdzić już teraz – przy pomocy jednej strony nie będziesz w stanie wypromować i wypozycjonować serwisu na dużą ilość fraz kluczowych. Twoje szanse na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania będą więc z automatu mizerne. Pamiętaj, że masz tylko jedną szansę na przyciągnięcie uwagi klienta.

 

Biztu – optymalne rozwiązanie dla firm

Postaw na funkcjonalną, nowoczesną i lekką stronę główną, posiadającą jednak rozwinięte menu z ofertą rozdzieloną na jak najwięcej sensownych podstron. Ogromny wybór tego typu szablonów znajduje się w ofercie Biztu. Pamiętaj, że skąpy dwa razy płaci. Z biznesowego punktu widzenia, dużo lepszą inwestycją wydaje się być strona, którą można jakkolwiek rozwijać, która ma dużo miejsca na odpowiednio zoptymalizowaną treść i która umożliwia wprowadzanie kompleksowych, opłacalnych rozwiązań.